{ "type": "mediaitem", "identifier": "mediaitem_601400", "subtype": "wmammodularcontent_gkn_newsmediaitem", "title": "Supermarkten kunnen meer doen om gezond voedsel te promoten", "navtitle": "", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Supermarkten-kunnen-meer-doen-om-gezond-voedsel-te-promoten-1.htm", "language": "nl_NL", "sections": [ { "identifier": "pagesection_18334988", "title": "GKN Configuratie", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18334988&tsobjectid=18334988" }, { "identifier": "pagesection_18335139", "title": "GKN Menu", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18335139&tsobjectid=18335139" }, { "identifier": "pagesection_18334944", "title": "GKN Footer logo's", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18334944&tsobjectid=18334944" }, { "identifier": "pagesection_18334966", "title": "GKN Footer", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18334966&tsobjectid=18334966" }, { "identifier": "pagesection_18335177", "title": "GKN Footer legal", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18335177&tsobjectid=18335177" } ], "metadata" : { "id": 601400, "identifier": "mediaitem_601400", "contenttype": "wmammodularcontent_gkn_news", "contenttype_title": "contenttype_wmammodularcontent_gkn_news", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Supermarkten-kunnen-meer-doen-om-gezond-voedsel-te-promoten-1.htm", "title": "Supermarkten kunnen meer doen om gezond voedsel te promoten", "lead": "Supermarkten doen weinig om consumenten te verleiden tot het kopen van gezonde producten. Veel producten in de aanbieding zijn ongezond en er liggen ongezonde snacks bij de kassa.", "leadimage": { "source": "https://api.groenkennisnet.nl/upload_mm/b/f/8/cid601400_347.jpg", "width": 902, "height": 600, "focuspoint-x": -1, "focuspoint-y": -1, "alternative_text": "" }, "publication_date": "2020-12-22T07:00+02:00", "lastmodified_date": "2021-08-25T16:42+02:00", "expiration_date": "", "tags": [ "Dutch", "news", "gkn_home", "gkn_voeding", "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_etalage_home", "gkn_retail", "GKN2IMPORT" ], "copyright": "", "external_id": "", "item_metadata": { "contentsubtype": "Nieuws", "theme": [ "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_home", "gkn_etalage_home", "gkn_etalage_home", "gkn_voeding", "gkn_voeding" ], "keywords": [], "gkn_organization": { "title": "Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Groen-Kennisnet-2.htm" }, "author": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "contactperson": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "link_extra_image": "", "subject_abstract": "", "target_audience_abstract": "", "region_abstract": "", "jumplinktext": "" } }, "contents": [ { "area": "main", "title": "Main", "elements": [ { "type": "text", "html": "

Dat blijkt uit het rapport Superlijst Gezondheid<\/a> van onderzoeksstichting Questionmark in samenwerking met het Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. De onderzoekers bekeken wat acht supermarkten doen om hun klanten te laten kiezen voor gezond eten en drinken. <\/p>

Supermarkten<\/strong><\/h2>

Overgewicht en obesitas zijn belangrijke volksgezondheidsproblemen. Na roken vormen zij de belangrijkste oorzaak van ziekten. Omdat 70% van ons dagelijks voedsel uit de supermarkt komt, hebben zij grote invloed op de keuzes die we maken. Die invloed kunnen ze gebruiken om ons te helpen gezond te eten. <\/p>

In het Nationaal Preventieakkoord<\/a> uit 2018 staan maatregelen tegen overgewicht en obesitas. De supermarkten hebben de vrijblijvende afspraak dat ze consumenten verleiden meer producten te kopen die in de Schijf van Vijf<\/a> horen. Bijvoorbeeld door te communiceren welke producten in de Schijf van Vijf passen en de gezonde keuze de gemakkelijke keuze te maken. <\/p>

Schijf van Vijf<\/strong><\/h2>

Het onderzoek toont aan dat supermarkten te weinig doen om hun klanten gezond te laten eten. Zo blijkt dat 82% van de aanbiedingen ongezond is. Bij de kassa’s liggen ongezonde verleidingen voor het grijpen. Ook hebben supermarkten geen duidelijk doel gesteld om minder ongezonde producten te verkopen. In sommige productgroepen, bijvoorbeeld bij rijst en pasta, zijn ongeacht de supermarkt weinig gezonde varianten te vinden. <\/p>

In alle supermarkten valt het assortiment grotendeels buiten de Schijf van Vijf terwijl volgens het Voedingscentrum maar 15% van de energie-inname buiten de schijf mag vallen, aldus de onderzoekers. In een eerder uitgevoerd onderzoek<\/a> van Questionmark in opdracht van Unicef blijkt dat gezonde voeding voor kinderen te weinig centraal staat in het beleid en praktijk van de supermarkten.<\/p>

Kindermarketing<\/strong><\/h2>

Het rapport maakt ook duidelijk wat wel goed gaat bij individuele supermarkten. Zo bieden Dirk-filialen geen ongezond voedsel aan bij de kassa. Coop heeft gezonde recepten in de winkel en Aldi kiest voor kindermarketing op gezonde producten. In het algemeen blijkt dat elke supermarkt wel iets van anderen zou kunnen leren.<\/p>

Ranglijst<\/strong><\/h2>

Op basis van de onderzoeksresultaten is een ranglijst van supermarkten samengesteld. De ranglijst laat zien welke supermarkten tot de voorlopers, middenmoot en achterblijvers behoren in de mate waarin zij hun klanten helpen kiezen voor gezond. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza doen het goed; Jumbo is een middenmoter en Albert Heijn, Aldi en Plus zijn minder ver.<\/p>" } , { "id": 18916050, "identifier": "element_18916050", "type": "text", "title": "Onderzoek naar supermarkten", "url": "https://edepot.wur.nl/532578", "html": "" } , { "type": "text", "html": "

<\/p>

(Bron foto: Shutterstock)<\/em><\/p>" } ] }, { "area": "sources", "title": "Bronnen", "elements": [ { "id": 18916055, "identifier": "element_18916055", "type": "list", "title": "Publicaties", "url": "", "items": [ { "item": " Superlijst Gezondheid 2020<\/a>, rapport Questionmark, 2020", "indentlevel": 0 }, { "item": "Nationaal Preventieakkoord: Een gezonder Nederland<\/a>, rapport Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2018", "indentlevel": 0 }, { "item": "Geschat effect van lagere suikergehalten in voedingsmiddelen op de dagelijkse suikerinname in Nederland<\/a>, , rapport RIVM, 2019", "indentlevel": 0 }, { "item": "De verleiding naar (on)gezond<\/a>, rapport Unicef, 2020", "indentlevel": 0 } ] } , { "id": 18916063, "identifier": "element_18916063", "type": "list", "title": "Links", "url": "", "items": [ { "item": "Superlijst Gezondheid 2020<\/a> Questionmark<", "indentlevel": 0 }, { "item": "Schijf van Vijf<\/a>", "indentlevel": 0 }, { "item": "Gezonde Generatie<\/a>", "indentlevel": 0 }, { "item": "Nationaal Preventieakkoord<\/a>", "indentlevel": 0 } ] } , { "identifier": "element_18916069", "type": "contentitemslist", "title": "Relevante berichten", "mediaitems": [ { "identifier": "mediaitem_601140", "title": "Hoe kan ons voedsel duurzamer worden?", "contenttype": "wmammodularcontent_gkn_news", "contenttype_title": "contenttype_wmammodularcontent_gkn_news", "link": { "type": "internal", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Hoe-kan-ons-voedsel-duurzamer-worden-1.htm" }, "lead": "Duurzaam eten, minder voedselverspilling en zorgvuldig produceren zijn belangrijke factoren voor een duurzaam dieet. Consumenten kunnen het niet alleen, alle schakels in de voedselketen zijn belangrijk voor de overgang naar een duurzaam dieet.", "leadimage": { "source": "https://api.groenkennisnet.nl/upload_mm/2/5/d/cid601140_Web%252072%2520DPI-shutterstock_2338700_fruit_boodschappen.jpg", "width": 800, "height": 533, "focuspoint-x": -1, "focuspoint-y": -1, "alternative_text": "" }, "publication_date": "2020-07-06T07:00+02:00", "lastmodified_date": "2021-08-25T16:38+02:00", "expiration_date": "", "keywords": [ "Dutch", "news", "gkn_home", "gkn_leefomgeving", "gkn_voeding", "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_voedselverspilling", "gkn_retail", "GKN2IMPORT" ], "item_metadata": { "contentsubtype": "Nieuws", "theme": [ "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_home", "gkn_leefomgeving", "gkn_voeding", "gkn_voedselverspilling" ], "keywords": [], "gkn_organization": { "title": "Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Groen-Kennisnet-2.htm" }, "author": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "contactperson": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "link_extra_image": "", "subject_abstract": "", "target_audience_abstract": "", "region_abstract": "", "jumplinktext": "" } }, { "identifier": "mediaitem_601083", "title": "Consument moet vertrouwen krijgen in NutriScore", "contenttype": "wmammodularcontent_gkn_news", "contenttype_title": "contenttype_wmammodularcontent_gkn_news", "link": { "type": "internal", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Consument-moet-vertrouwen-krijgen-in-NutriScore-1.htm" }, "lead": "NutriScore, het nieuwe voedselkeuzelogo dat in de loop van dit jaar wordt ingevoerd, moet consumenten verleiden gezondere keuzes te maken. Wil dit logo een succes worden, dan moeten consumenten er wel vertrouwen in krijgen. Communicatie is belangrijk.", "leadimage": { "source": "https://api.groenkennisnet.nl/upload_mm/6/8/b/cid601083_160425004.jpg", "width": 1024, "height": 683, "focuspoint-x": -1, "focuspoint-y": -1, "alternative_text": "" }, "publication_date": "2020-03-05T07:00+02:00", "lastmodified_date": "2021-08-25T16:37+02:00", "expiration_date": "", "keywords": [ "Dutch", "news", "gkn_home", "gkn_voeding", "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_etalage_home", "gkn_retail", "GKN2IMPORT" ], "item_metadata": { "contentsubtype": "Nieuws", "theme": [ "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_home", "gkn_etalage_home", "gkn_voeding" ], "keywords": [], "gkn_organization": { "title": "Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Groen-Kennisnet-2.htm" }, "author": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "contactperson": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "link_extra_image": "", "subject_abstract": "", "target_audience_abstract": "", "region_abstract": "", "jumplinktext": "" } }, { "identifier": "mediaitem_600812", "title": "Het nieuwe eten: meer groente en fruit", "contenttype": "wmammodularcontent_gkn_news", "contenttype_title": "contenttype_wmammodularcontent_gkn_news", "link": { "type": "internal", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Het-nieuwe-eten-meer-groente-en-fruit-1.htm" }, "lead": "Er is geen land in Europa waar consumenten zo weinig groente en fruit eten als Nederland. We eten gemiddeld niet meer dan 131 gram groente en 113 gram fruit per dag. Dat is te weinig. Er zijn verschillende mogelijkheden om te zorgen dat mensen meer groente en fruit eten.", "leadimage": { "source": "https://api.groenkennisnet.nl/upload_mm/0/1/1/cid600812_shutterstock_553662235_groente_kleurrijk.jpg", "width": 900, "height": 600, "focuspoint-x": -1, "focuspoint-y": -1, "alternative_text": "" }, "publication_date": "2019-12-17T07:00+02:00", "lastmodified_date": "2021-08-25T16:01+02:00", "expiration_date": "", "keywords": [ "Dutch", "news", "gkn_home", "gkn_voeding", "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_etalage_home", "gkn_retail", "GKN2IMPORT" ], "item_metadata": { "contentsubtype": "Nieuws", "theme": [ "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_home", "gkn_etalage_home", "gkn_voeding" ], "keywords": [], "gkn_organization": { "title": "Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Groen-Kennisnet-2.htm" }, "author": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "contactperson": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "link_extra_image": "", "subject_abstract": "", "target_audience_abstract": "", "region_abstract": "", "jumplinktext": "" } }, { "identifier": "mediaitem_600628", "title": "Stijging in verkoop van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk", "contenttype": "wmammodularcontent_gkn_news", "contenttype_title": "contenttype_wmammodularcontent_gkn_news", "link": { "type": "internal", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Stijging-in-verkoop-van-voedsel-met-een-duurzaamheidskeurmerk-1.htm" }, "lead": "Consumenten kopen steeds vaker voedsel met een duurzaamheidskenmerk. In 2018 zijn de bestedingen met 7% toegenomen ten opzichte van 2017. Een verklaring is dat er meer keurmerken op producten aanwezig zijn en dat duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt is voor consumenten.", "leadimage": { "source": "https://api.groenkennisnet.nl/upload_mm/1/3/6/cid600628_pod-shutterstock_318452192_verpakkingen_keurmerken_%255Bred%255D.jpg", "width": 1000, "height": 665, "focuspoint-x": -1, "focuspoint-y": -1, "alternative_text": "" }, "publication_date": "2019-11-20T07:00+02:00", "lastmodified_date": "2021-08-25T15:57+02:00", "expiration_date": "", "keywords": [ "Dutch", "news", "gkn_home", "gkn_voeding", "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_etalage_home", "gkn_retail", "GKN2IMPORT" ], "item_metadata": { "contentsubtype": "Nieuws", "theme": [ "gkn_etalage_home", "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_home", "gkn_voeding" ], "keywords": [], "gkn_organization": { "title": "Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/Groen-Kennisnet-2.htm" }, "author": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "contactperson": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "link_extra_image": "", "subject_abstract": "", "target_audience_abstract": "", "region_abstract": "", "jumplinktext": "" } } ] } , { "type": "text", "html": "

<\/p>" } ] }, { "area": "related", "title": "Gerelateerd", "elements": [ ] }, { "area": "content3", "title": "Overig", "elements": [ ] } ] }