{ "type": "mediaitem", "identifier": "mediaitem_605330", "subtype": "wmammodularcontent_gkn_dossier", "title": "Multi­disciplinaire voedsel­innovatie", "navtitle": "", "url": "/nl/groenkennisnet/dossier/multidisciplinaire-voedselinnovatie-dossier.htm", "language": "nl_NL", "sections": [ { "identifier": "pagesection_18334988", "title": "GKN Configuratie", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18334988&tsobjectid=18334988" }, { "identifier": "pagesection_18335139", "title": "GKN Menu", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18335139&tsobjectid=18335139" }, { "identifier": "pagesection_18334944", "title": "GKN Footer logo's", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18334944&tsobjectid=18334944" }, { "identifier": "pagesection_18334966", "title": "GKN Footer", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18334966&tsobjectid=18334966" }, { "identifier": "pagesection_18335177", "title": "GKN Footer legal", "link": "/nl/groenkennisnet/paginasectie.htm?pagesectionid=18335177&tsobjectid=18335177" } ], "metadata" : { "id": 605330, "identifier": "mediaitem_605330", "contenttype": "wmammodularcontent_gkn_dossier", "contenttype_title": "contenttype_wmammodularcontent_gkn_dossier", "url": "/nl/groenkennisnet/dossier/multidisciplinaire-voedselinnovatie-dossier.htm", "title": "Multi­disciplinaire voedsel­innovatie", "lead": "Om tot succesvolle productinnovatie te komen is een multidisciplinaire aanpak essentieel. Samenwerking tussen stakeholders van verschillende disciplines en het begrijpen van het perspectief van de consument is hierbij van groot belang. Dit dossier presenteert een aantal theorieën over productontwikkeling en interne en externe communicatie op het gebied van multidisciplinair innoveren in de voedselindustrie.", "leadimage": {"error": "no image selected"}, "publication_date": "2021-09-15T09:05+02:00", "lastmodified_date": "2022-02-07T12:05+02:00", "expiration_date": "", "tags": [ "Dutch", "gkn_home", "gkn_voeding", "Dossier", "gkn_voedingsmiddelenindustrie" ], "copyright": "", "external_id": "", "item_metadata": { "contentsubtype": "Dossier", "theme": [ "gkn_home", "gkn_voeding", "gkn_voedingsmiddelenindustrie" ], "keywords": [], "video_header": "", "gkn_organization": { "title": "Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/groen-kennisnet-2.htm" }, "contactperson": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "experts": [ { "title": "Harriëtte Snoek", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/harriette-snoek-1.htm" }, { "title": "Siet Sijtsema", "url": "/nl/groenkennisnet/persoon/siet-sijtsema-1.htm" } ], "link_extra_image": "", "last_update": "" } }, "contents": [ { "area": "main", "title": "Main", "elements": [ ] }, { "area": "beginhier", "title": "Begin hier", "contentarea_template": { "id": "contenttemplate_dossier", "name": "contenttemplate_dossier"},"background": false,"contentarea_leadtext": "", "elements": [ { "identifier": "element_19162858", "type": "modularcontent", "gkzindexmanual": { "title": "", "gkz_content_id": [ "854276", "854277", "765034", "665684" ] } } , { "identifier": "element_19680619", "type": "contentitemslist", "subtype": "normal", "title": "Nieuwsberichten van Groen Kennisnet", "mediaitems": [ { "identifier": "mediaitem_608440", "title": "Stijgende vraag naar duurzame producten, aanbod neemt toe", "contenttype": "wmammodularcontent_gkn_news", "contenttype_title": "contenttype_wmammodularcontent_gkn_news", "link": { "type": "internal", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/stijgende-vraag-naar-duurzame-producten-aanbod-neemt-toe-1.htm" }, "lead": "Er is meer vraag naar producten met een duurzaamheidskeurmerk en ook het aanbod stijgt. In totaal gaven consumenten in 2020 8,2 miljard euro uit aan dier-, mens- en milieuvriendelijke producten, een stijging van 7% ten opzichte van 2019. Het aandeel van duurzame producten in de totale voedselbestedingen is in dat jaar toegenomen met 2%. Dit staat in de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen University & Research in opdracht van het ministerie van LNV.", "leadimage": { "source": "https://api.groenkennisnet.nl/upload_mm/6/a/d/cid608440_shutterstock_394230274.jpg", "width": 1000, "height": 673, "focuspoint-x": -1, "focuspoint-y": -1, "alternative_text": "" }, "publication_date": "2021-09-22T08:00+02:00", "lastmodified_date": "2021-10-04T12:07+02:00", "expiration_date": "2026-09-20T00:00+02:00", "keywords": [ "Dutch", "news", "gkn_home", "gkn_voeding", "GKN2IMPORT", "news_pv" ], "item_metadata": { "contentsubtype": "Nieuws", "theme": [], "related_dossier": [], "keywords": [], "gkn_organization": { "title": "Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/groen-kennisnet-2.htm" }, "author": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "contactperson": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "video_header": "", "link_extra_image": "", "subject_abstract": "", "target_audience_abstract": "", "region_abstract": "", "jumplinktext": "" } }, { "identifier": "mediaitem_601779", "title": "Pleidooi voor duurder vlees en goedkoper groente en fruit", "contenttype": "wmammodularcontent_gkn_news", "contenttype_title": "contenttype_wmammodularcontent_gkn_news", "link": { "type": "internal", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/pleidooi-voor-duurder-vlees-en-goedkoper-groente-en-fruit-1.htm" }, "lead": "Vlees moet 1 tot 3 procent per jaar duurder worden, stellen 50 Nederlandse wetenschappers in een brief aan informateur Hamer. Daar tegenover zetten ze dat de prijs van groente en fruit omlaag moet. Dit samen zorgt voor een gezonder – en meer klimaatbestendig – dieet.", "leadimage": { "source": "https://api.groenkennisnet.nl/upload_mm/6/4/c/cid601779_pleidooi%2520voor%2520duurder%2520vlees.jpg", "width": 800, "height": 533, "focuspoint-x": -1, "focuspoint-y": -1, "alternative_text": "" }, "publication_date": "2021-06-09T13:07+02:00", "lastmodified_date": "2021-09-21T15:33+02:00", "expiration_date": "", "keywords": [ "Nieuws", "Dutch", "news", "gkn_home", "gkn_voeding", "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_etalage_home", "gkn_retail", "GKN2IMPORT", "GKN2GEDAAN" ], "item_metadata": { "contentsubtype": "Nieuws", "theme": [ "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_home", "gkn_etalage_home", "gkn_etalage_home" ], "related_dossier": [], "keywords": [], "gkn_organization": { "title": "Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/groen-kennisnet-2.htm" }, "author": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "contactperson": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "video_header": "", "link_extra_image": "", "subject_abstract": "Klimaatbestendig Dieet, Duurder Vlees, Goedkoper Groente En Fruit", "target_audience_abstract": "Food Professional, Beleidsmaker", "region_abstract": "", "jumplinktext": "" } }, { "identifier": "mediaitem_601594", "title": "Alternatieve eiwitmarkt groeit", "contenttype": "wmammodularcontent_gkn_news", "contenttype_title": "contenttype_wmammodularcontent_gkn_news", "link": { "type": "internal", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/alternatieve-eiwitmarkt-groeit-1.htm" }, "lead": "De markt voor niet-dierlijke eiwitten groeit van zo'n 2% van de totale eiwitmarkt in 2020 naar minimaal 11% in 2035. De marktomvang van alternatieve eiwitten heeft dan een waarde van minimaal 245 miljard euro, blijkt uit een onderzoeksrapport.", "leadimage": { "source": "https://api.groenkennisnet.nl/upload_mm/9/b/1/cid601594_shutterstock_294458513_sojamelk_sojabonen.jpg", "width": 900, "height": 600, "focuspoint-x": -1, "focuspoint-y": -1, "alternative_text": "" }, "publication_date": "2021-05-22T07:00+02:00", "lastmodified_date": "2021-09-23T15:14+02:00", "expiration_date": "", "keywords": [ "Nieuws", "Dutch", "news", "gkn_home", "gkn_voeding", "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_etalage_home", "GKN2IMPORT", "GKN2GEDAAN" ], "item_metadata": { "contentsubtype": "Nieuws", "theme": [ "gkn_etalage_kennisbank", "gkn_home" ], "related_dossier": [], "keywords": [], "gkn_organization": { "title": "Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/groen-kennisnet-2.htm" }, "author": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "contactperson": { "title": "Redactie Groen Kennisnet", "url": "/nl/groenkennisnet/nieuwsitem/redactie-groen-kennisnet.htm" }, "video_header": "", "link_extra_image": "", "subject_abstract": "Groei Alternatieve Eiwitmarkt", "target_audience_abstract": "Food Professional", "region_abstract": "", "jumplinktext": "" } } ] } ] }, { "area": "multidisciplinaireaanpak", "title": "Multidisciplinaire aanpak", "contentarea_template": { "id": "contenttemplate_dossier", "name": "contenttemplate_dossier"},"background": true,"contentarea_leadtext": "Een multidisciplinaire aanpak in voedselinnovatie is cruciaal (Raley et al., 2016). ", "elements": [ { "type": "text", "html": "

Het percentage van innovatie projecten dat niet tot een succes komt is erg hoog (tot wel 70%; o.a. Rizova, 2006<\/a>). Dit kan vermeden worden door meer dialoog te creëren tussen stakeholders uit verschillende disciplines.<\/p>

De actoren die betrokken kunnen zijn bij productontwikkelingen zijn erg divers:<\/p>